כניסה לחברים  |  הרשמה 

 
  
חדש באתר


 
 
דבר העורך
 
 

שלחו מייל בכל בעיה/ שאלה/ הבהרה/ תיקון/ תמונת מצב/ סרטון נחמד/ חדשות או כל דבר 
saridtv@sarid.org.il
 
 



 





   

 
 
מונה:


 

 

"שריד סינגפור"  פרק רביעי
 פורסם בתאריך: 24/1/10 
 _____________________________________________________________________________________________________

שרות. מילה המקפלת בתוכה דברים רבים שאנו רוצים לקבל וזועפים תמיד על הכשלון המתמשך לשרות שציפינו. מה? ומה אם השרות שאני נותן לאחרים: משפחה, ידידים ועסקים. שרות הינה תופעה המשתנה לפי התרבות והאזור. נוה ואני נשרטט את הממדים של שרות בעזרת סיפורים.
נצא לדרך.

נוה:
מהו שירות טוב?
בואו ניקח למשל את חווית התשלום בקופת הסופר:

אינדונזיה: עמידה ממושכת בתור ארוך של שני אנשים , כאשר הקופאית מקלידה כל פריט ופריט כי סורק הברקודים תמיד מקולקל. בסיום ההמתנה המייגעת ומעצבנת מחכה לך אחד מעובדי הסופר שאם תרצה ייקח עבורך את השקיות לרכב.

סינגפור: תור קצר של 10 אנשים שמתקדם במהירות. הקופאית מעבירה את המצרכים על סורק הברקודים במהירות מעוררת התפעלות. בסיום אין לך זמן להכניס את הכסף לארנק כי השקיות של הבא בתור כבר נערמות על השקיות שלך. אתה מנסה לפעול במהירות , אך המטבעות נופלים לך על הרצפה ואתה מובך בפני כל על שאינך עומד בקצב.

בשירות הרבה יותר מתוחכם תתקלו במשרדי הממשלה. למשל , שירות להארכת תוקף אשרת השהייה.

סינגפור: נכנסים לאתר האינטרנט של משרדי ההגירה, ממלאים תוך דקה ובחינם את טופס הבקשה הממוחשב ושולחים בלחיצת כפתור.
תוך 24 שעות מתקבלת התשובה באתר. אם אושרה הבקשה אתה מדפיס את האישור ומצרף אותו לדרכון. אם לא אושרה הבקשה אתה חייב לעזוב את המדינה לפני תום האשרה הנוכחית . כלומר, עליך לקנות כרטיס טיסה הלוך וחזור לאנשהו, רק בשביל לחזור אחרי יום בחו"ל ולקבל אשרת שהייה חדשה בשדה התעופה.

אינדונזיה: שולחים שליח למשרדי ההגירה לאסוף את טופס הבקשה. ממלאים אותו ושולחים את השליח בחזרה להגישו. כעבור מספר ימים בהם לא מתקשרים אליך אתה שולח את השליח לברר "מה קורה". השליח חוזר עם הזמנה ל"ראיון". אתה מגיע למשרדי ההגירה ומוכנס לחדר מפחיד עם שולחן (בשביל ה"מתחת לשולחן"). אחרי שיחה קצרה וידידותית עם הפקיד החשוב אתה סוגר על 50$ ויוצא שמח וטוב לב עם האשרה המיוחלת. תהליך ארוך ומסובך, ולפעמים גם מפחיד, אך בסופו אתה מקבל את האשרה בוודאות.

לסיכום : כנראה ששירות טוב או לא הוא במקרים רבים בעיני המתבונן.

אמנון:
בשנים האחרונות אני עוסק הרבה בשרות: ברמה האישית אני צרכן גדול. מאוד. מבחינה מקצועית אני מסייע למנהלים להקיף את נושא השרות באופן מערכתי. יותר מדי מאמרים וספרים קראתי בנושא. ים של מלל ללא מיקוד אמיתי. ממבו ג'מבו של מודלים כאלה ואחרים. המורים הטובים ביותר בתחום, לא תאמינו, אנשים פשוטים מאוד ששרות מבחינתם זה דרך חיים.

שלושה סיפורים מייצגים:
1. מיסטר לי (Mr. Lee) מנהל את הצרכנייה המקומית באזור מגורי. מקום קטן. צפוף וללא מיזוג. תחשבו על חום יולי-אוגוסט בעמק יזרעאל. מיסטר לי הוא בשנות השישים לחייו, עובד 7 ימים בשבוע משמונה בבוקר ועד שמונה בערב. מחייך מאוזן לאוזן כל הזמן. בבוקר, בעודי רץ על המסלול בחדר כושר, אני רואה אותו מהדס נמרצות כאשר שלל עיתונים לחלוקה תחת ידיו: " זה אימון הבוקר שלי". לפני הנסיעה שלי לישראל נתתי לו טיפ הגון בגלל השרות המעולה שהוא מעניק לי. הבחור סירב לקבל. אמרתי לו: "חביבי, זה בגללך. אתה פשוט נותן שרות נהדר." הבחור הישיר מבט מעל משקפיו ואמר לי: "מיסטר אמנון, אתה לא מבין, אני אדם שמח. אדם שמח תמיד נותן שרות טוב. הכסף הזה הוא שלך. תודה."
2. ליליאן מנהלת בר באזור מגורי. בחורה נמרצת ואופטימית. בשיחה אמרה לי: "לא אכפת לי כמה כסף אני עושה עליך. תרגיש טוב. תמיד תבוא. תביא חברים. הבר שלי הוא הסלון של הבית שלך. אני עושה כל מאמץ שהעובדים אצלי יהיו שמחים ועם חיוך. לא תמיד פשוט. לכל אחד יש את הגיבנת מהבית. מי שאני רואה שלא טוב לו היום, אני שולחת אותו הביתה על חשבוני. עובד לא שמח לא נותן שרות ראוי." ובאמת, בכל המקומות שאני צורך כאן שירותים (מסעדה, קפה, סרט, בנק, מזנון עממי, סופרמרקט וכיו"ב) כולם מחייכים.
 
3. הייתה לי דליפה של מים מהקיר. הזמנתי שרברב דרך הסוכנת שלי. הבחור בא, בדק, סגר, פתח, הלך ובא והכריז: לא מהצנרת של הדירה שלך. הבטיח שהוא ידווח למנהלת הבית. כעבור שעתיים טלפון מסוכנת הבית שלי: הבחור לא דיווח. אני מציעה שתבחר איש מקצוע אחר. לאמור: הבחור ראה שזה למעלה מיכולותיו. לא רצה להגיד לי בפנים. די מקובל כאן: אמת מרה לא אומרים. אתה צריך להרגיש... בלשון העם הבחור אדם בעל יכולות רב גוניות אך בוודאי לא שרברב. הגיע מיסטר קו, שרברב מדופלם. בא, בדק לחצים בצנרת, התקין צנרת חדשה, הזכיר לי כול שלושה ימים שהוא בא לבדוק. בקיצור בעל מקצוע. מה למדנו: שרות זה גם מקצועיות. מקצועיות זה בראש ובראשונה מה אתה יודע ואיפה עליך לומר ללקוח, סליחה, אני לא מתמצא. כך נהג ה"שרברב" הראשון אך בדרך מזרחית טיפוסית להפליא. והשרברב המקצועי: עובד נקי, מסודר, אמין. תענוג.

כרטיס אשראי וכסף לוקחים ומחזירים (עודף) בשתי הידים. וכאשר זה קשה, יד אחת מושטת לפנים והשנייה מצביעה על המרפק. הגוף כולו מכוון אליך. בבחינת אתה הלקוח שלי: כאן ועכשיו. רק אתה מעניין אותי ברגע זה. ו...אם חיוך. כאשר ניסיתי לחקור את פשר התופעה הזו, כולם אמור לי: זה נימוס בסיסי. ותחשבו על נהג אוטובוס ישראלי בשנות ה – 70: יד אחת על ההגה, ביד שנייה לוקח כסף ומחזיר כרטיס. ושתי הידיים ביחד מדברות עם אדם אחר מאחוריו ו...תוך כדי נהיגה.
בסינגפור, כאשר אני רואה אדם חמוץ פנים, העסק שלו תמיד ריק. אף אחד לא נכנס.
ואולי הגיע הזמן ללמוד תורה מפי אנשים כמיסטר לי:
רק אדם שמח נותן שרות טוב. נקודה.

מסקנות? כל אחד לעצמו..
____________________________________________________________________________

נווה שוהה במזרח כבר שנים ארוכות. אמנון נמצא כאן כחצי שנה. ילד. איך חיים רחוק מהבית? איך מנהלים חיים לבד וביחד כאחד. לכול גיל והפתרונות שלו. מה שברור לגמרי שהתופעה הזו מבחינה גלובאלית תופסת תאוצה רבה. ממשלות רבות מעודדות אנשים בעלי יכולות שיגיעו ויתרמו לארצם. לתופעה קוראים Expatriate. או בקיצור Expat. במקור: אדם הנמצא בגלות. למעשה, צרכיי הפרנסה מביאים אנשים רבים (בסינגפור מעל מיליון וחצי אנשים מתוך אוכלוסיה של 5 מיליון) להרחיק מהבית.
בכתבה הבאה אנו נתרום את הזוית האישית.

להתראות בשמחות
נווה ואמנון
 


אמנון דנציג
  


 נוה מילוא
 

מפת סינגפור


דגל סינגפור



רוצים לדעת עוד
על סינגפור ?
לחצו כאן


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 





 לטורים הקודמים של שריד - סינגפור:  לחצו כאן

אילוסטרציה שרות

 

לייבסיטי - בניית אתרים